Bilişim Çağı, pazarlama aktivitelerinin yeniden şekillenmesinde büyük rol oynuyor.
Hepimizin hızla ayak uydurduğu, dijital teknolojilerin her geçen gün ilerlemesiyle yeni dinamiklerin oluştuğu bu çağ, pazarlama sektörünü yeniden yapılandırmakla kalmayıp tüketim alışkanlıklarımızı da kökten değiştiriyor.
Her sektörden birçok marka ve girişimcinin, Bilişim Çağı’nın sunduğu dijital pazarlama araçlarının en etkili biçimde kullanmanın yollarını araması kaçınılmaz. Daha ilgi çekici bir satış kanalı yaratmak için ileri teknoloji ve yazılımlardan faydalanan markalar, daha kısa sürede daha büyük kitlelere ulaşarak satın alım ve tüketim sürecini daha kısa hale getiriyor. Böylelikle yeni trendler daha hızlı bir biçimde zirve yapıp, popülerliğini daha kısa sürede yitirmeye başlıyor. Akabinde ise yeni trendler ortaya sürülerek bu döngünün devam etmesi sağlanıyor. Dolayısıyla, tüketim sektörünün dijital pazarlama tekniklerini en yoğun biçimde kullanan sektörlerden biri olduğunu belirtmek çok yanlış olmaz.
Önce Rakip Analizi
Markalar için dijital pazarlama çalışmalarında da rakip, Pazar ve ürün analizi yapmak oldukça önem taşıyor. Özellikle SEO (arama motoru optimizasyonu) sosyal medya reklamları ve Google reklam çalışmalarında doğru kelime -doğru ürün- hedef kitle denklemini tutturabilmek, başarı elde etmek için büyük önem taşıyor. Bunun yolu ise detaylı rakip analizinden geçiyor.
Bu bağlamda, bütçe dağılımlarında sadece kelime odaklı olmak ya da sadece sosyal medya ağırlıklı bir çalışma yürütmek çok sağlıklı olmayacaktır. Doğru bir strateji belirleyerek, markanın hacmine göre bir dağılım yapmak başarılı bir dijital pazarlama çalışmasının olmazsa olmaz adımlarından sadece bir tanesi.
Örneğin, bir marka için planlanan pazarlama stratejisi, dijital platformda farklı dinamiklere uyum sağlamak durumunda kalacağından farklı hedef kitleler için çeşitli simülasyonlarla test edilmeli ve bu simülasyonlar sonucunda elde edilen raporlar doğrultusunda belirlenmelidir. Bunun nedeni, markanın dijital platformlar üzerinden daha farklı ve geniş bir kesime de hitap edebilme olasılığıdır. Dolayısıyla, doğru hedef kitleyi belirlemek ve en efektif reklam stratejilerini seçmek için reklam çalışmaları yürütmek büyük önem taşımaktadır.
Pazarlama çalışmalarını yürütürken, yaşanan en sık yanılgılardan biri, satış ve pazarlamanın karıştırılmasıdır. Satışa ağırlık verilip, pazarlamanın ihmal edilmesi özellikle marka bilinirliği olmayan markalarda bir süre sonra küçük bir kitleye ulaşmakla sonlanır. Marka, tüketicinin doyum noktasına ulaştığı senaryolarda pazarlama aktivitelerine yoğunlaşmaya başlasa bile çalışmalarını yeni müşteri edinmek üzerine kurgulanmadığı takdirde başarı elde etmekte zorlanacaktır.
Ayrıca, markanın özgün ve kalıcı pazarlama girişimleri doğru kişi ve mecralarla yapılacak iş birlikleriyle de desteklenmelidir. Bazı markalar, akılda kalıcılığı isim ile pekiştirmek isterken, diğerleri logolarını ön plana çıkaran çalışmalarını tercih edebilir.
Dijital pazarlama çalışmalarının en önemli basamaklarından bir diğeri ise sosyal medya planlamaları… Tüketicinin yaş, meslek, eğitim ve satın alma eğilimlerinin incelenmesi, sosyal medya çalışmalarına yönelik hedef kitlenin doğru belirlenmesi açısından önem teşkil etmektedir. Rakip analizi, doğru planlama ve toplanan tüm verilerin doğru hesaplanması başarılı bir sosyal medya stratejisinin anahtar noktalarından sadece birkaçıdır.
Sosyal Medya Üzerinden İletişim
Müşterilerin, markalarla iletişim kurmak için müşteri hizmetleriyle e-mail veya telefon üzerinden iletişime geçmek yerine Facebook, Instagram gibi sosyal mecralarını tercih etmesi de markaların sosyal medya iletişimine verdikleri önemin ve tüketicinin değişen dinamiklere uyum sağladığının da bir kanıtı niteliğinde… Araştırmalar da tüketicilerin büyük bir kısmının ağırlıklı olarak Facebook ve Instagram’ı tercih ettiğine işaret ediyor.
Markaların, sosyal medya uygulamalarının yoğunlukla kullanıldığı cep telefonları ve tabletler için geliştirdiği mobil uygulamalar ve Instagram için özel geliştirilen Checkout gibi ek özellikler de gelecekte sadece bir kullanıcı adı ile alışveriş yapılacağının belki de en net göstergelerinden.
Email Marketing’in Önemi
Önemli dijital pazarlama kodlarından biri olan Email Marketing’in de göz ardı edilmemesi gerekir. Son dönemde KVKK (Kişisel Verilerin Korunma Kanunu) gereğince değişen mevzuat yakından takip edilmeli ve veriler bu doğrultuda yöneltilmelidir. Email kampanya duyuruları, onaylı olmayan veya onayı geçersiz tüm kullanıcılara ait verilerin filtrelenmesinin ardından gönderimi gerçekleştirilmelidir.
Dijital pazarlamanın, geleneksel pazarlamanın öne geçmesindeki en önemli etkenleriden biri daha az maliyetli ve ölçülebilir olmasıdır. Geleneksel pazarlama ile hedef kitleye ulaşmak daha hızlı olabilir; ancak sonucunu da ölçümlemek bir o kadar da zordur. Örneğin, bir dergi/gazete ilanından kaç adet basıldığını öğrenebilirsiniz ama o sayfayı kaç kişinin gördüğü bilgisine ulaşmamız mümkün değildir. Halbuki sosyal medya mecralarında yayınlanan bir reklamın kaç kere görüntülendiği, gönderdiğiniz mailin kaç kişiye ulaştığı ve etkileşim oranını ölçümleyebilirsiniz.
Son Olarak; Müşteri Yorumlar
Bu reklam kampanyalarının, doğru anahtar kelimeler ve hedef kitle seçildiği takdirde satışı olumlu şekilde etkilediği tespit edilmiştir. Sosyal medyada yapılan ürün tanıtımına yönelik paylaşımları inceleyenlerin %90’ının sosyal medya yorumlarını dikkate alarak seçimlerini yaptığı kanıtlanmıştır.