E-Ticarete Başlarken Ödeme Sistemlerini En Sona Bırakmayın

E-Ticarete başlayan çok sayıda kişi ya da firma için ilk aşamalar gerçekten heyecan verici. Yeni bir site hazırlıyorsunuz, logonuzu tasarlıyor, kargo süreçlerinizi kusursuz hale getirmeye çalışıyorsunuz… Siteyi açmaya çok kısa süre kala Sanal POS başvurusunda bulunmaya karar veriyorsunuz ve kendinizi bir karmaşanın içinde buluyorsunuz. Daha da kötüsü bazen Sanal POS başvurunuz onaylanmıyor bile…

  E-ticarete başlarken, yeni bir dünyaya adım atmanın o eşsiz heyecanı genellikle yolun sonundaki bankalarla ya da ödeme kuruluşlarıyla yapılan görüşmelerle sönmeye başlıyor ve kimi zaman yerini bir tedirginliğe bırakıyor. Özellikle sektöre yeni girenler için komisyon oranları, entegrasyon süreci; alternatif ödeme çözümleri, vergi hesaplamaları gibi birbiri ardına sıralanan konular gerçekten bunaltıcı olabilir.

‘’Bu komisyon oranları çok yüksek değil mi?’’

‘’Bu oranlarla müşterilerimize taksit sunamayız.’’

‘’Ödemeyi 40 gün sonra alıyorsam tedarikçilere ödememi nasıl yapacağım’’

‘’Sanal POS’unuz website altyapımı desteklemiyor mu?’’

‘’Yabancı kartlarla işlem yapabilecek miyim?’’

Yaptığım görüşmelerde insanlara sık sık e-ticaret işine girmeye hazırlanırken bankalarla ya da ödeme kuruluşlarıyla görüşmeye başlamalarını da öneriyorum. Hiç şüpheniz olmasın online ödeme almak zor değil ama o kadar da kolay değil. İnsanlar genellikle hiç tahmin etmedikleri noktada sorun yaşıyor ve kimi zaman basit komisyon hesapları bile karışıyor.

Nereden Sanal POS Alabilirsiniz?

Varsayalım e-ticarete başlıyorsunuz ve nereden, nasıl Sanal POS alacağınızı araştırıyorsunuz. Türkiye’de Sanal POS hizmeti alabileceğiniz iki yer var; bankalar ve ödeme kuruluşları. Ödeme kuruluşları da bankalar gibi BDDK’ya tabidir ve Sanal POS hizmeti verebilmek için lisans almaları gerekmektedir. Size Sanal POS verebilecek tüm ödeme kuruluşlarının listesine TÖDEB’in web sitesinden ulaşabilirsiniz.

Türkiye’de bankaların ve ödeme kuruluşlarının tümü VİSA / MasterCard kartları kabul eder. Bu da şu anlama geliyor; Türkiye’de alacağınız herhangi bir Sanal POS ile dünyanın her yerine satış yapabilirsiniz. Yabancı döviz kurları üzerinden satış yapmak istiyorsanız hem online mağaza hizmetini aldığınız firmalarla hem de bankalarla ya da ödeme kuruluşlarıyla görüşerek farklı döviz kurlarıyla işlemi destekleyip desteklemediklerini öğrenebilirsiniz. Özellikle yurt dışı pazarlara satış yapmayı hedefliyorsanız bu görüşmeleri mümkün olduğunca erken yapmanız önemli.

 

Maliyetinizi hesaplarken gizli masraflara dikkat

Sıra geldi komisyon oranlarına… Bu noktada suratlar biraz asılıyor. ‘’Komisyon oranları çok yüksek’’ diye bir algı var. Komisyon oranlarınızın hesaplanmasında iş modeliniz, olası riskiniz, cironuz vb. noktalar oldukça önemli. Ayrıca farklı teklifleri karşılaştırırken size verilen oranlar üzerinden seçim yapmak yerine, ödeyeceğiniz komisyon tutarlarını tahmini işlem hacminizi ve işlem adetlerinizi göz önünde bulundurarak hesap yapmalısınız. Çoğu kez verilen oranlar üzerinden seçim yapılıyor ve bazen iade, chargeback vb. maliyetlerle de birlikte tahmin edilenin çok üzerinde komisyon tutarı ödendiği oluyor.

Web Siteniz Sanal POS entegrasyonlarını destekliyor mu?

Websitenizi tasarlamaya başlarken, hazır altyapı kullanıyorsanız (örneğin Wix, WordPress, Pretashop vb) kullandığınız sistemin hangi ödeme kuruluşu ya da bankaları desteklediğini inceleyin. Bazı iş modelleri (örneğin Marketplace – pazaryeri) çoğu kez bir ödeme kuruluşu ile çalışmayı gerekli kılıyor. Çok sayıda hazır online mağaza platformu farklı kuruluşlardan Sanal POS entegrasyon desteği sağlasa da bazı yabancı platformların ne yazık ki Türkiye’de bir ödeme kuruluşuyla ya da bankayla anlaşması bulunmuyor.

Şirketinizi yurt dışında mı açıyorsunuz?

Son dönemde yurt dışında şirket açmak özellikle girişimciler için oldukça cazip. Yurt dışında şirket açıp yine yurt dışında bir ödeme kuruluşu ya da bankadan alacağınız Sanal POS ile dünyanın her yerinden online ödeme alabilirsiniz. Ama Türkiye’deki kartlara taksit uygulamak istiyorsanız Türkiye’den bir ödeme kuruluşu ya da banka ile çalışmanız gerekir; böyle bir durumda Türkiye’de de yasal bir şirketiniz/temsilciliğiniz olmadıkça Sanal POS alamazsınız.

Hedeflediğiniz pazarın ödeme çözümlerine dikkat!

Yazının başında da belirttiğim gibi Türkiye’de alacağınız herhangi bir Sanal POS ile dünyanın her yerine satış yapabilirsiniz. Fakat e-ticarette kredi kartı kullanımının yoğun olduğu Türkiye’nin aksine farklı pazarlarda ve ülkelerde kredi kartı ya da banka kartı yerine alternatif ödeme çözümlerinin daha yoğun kullanıldığını unutmayın.

Örneğin Fransa’da, lokal ödeme şeması Cartes Bancaires kabul edilerek daha düşük komisyon oranlarıyla pazarın neredeyse tümüne ulaşma şansı yakalarsınız. Hollanda’da İDEAL, Almanya’da Sofort kredi kartından çok daha yoğun kullanılmaktadır. Latin Amerika pazarlarına girmeyi düşünüyorsanız ve Boleto Bancario’yu duymadıysanız online satışlarınız beklediğinizden çok daha düşük olabilir.

 

Son olarak kullanıcı deneyimi…

Fiziksel dünyada yaptığımız alışverişlerde satıcıyla ya da kasiyerle bir iletişim kuruyoruz. Örneğin ‘’bu kartla taksit yapabilir miyim?’’ ya da ‘’bu kart geçiyor mu?’’ gibi sorularımıza hemen cevap alabiliyoruz. Ama iş online alışverişe geldiğinde bir ekranla karşı karşıyayız. Ekrana bakıyoruz ve orada gördüğümüz seçeneklere bakarak bir karar vermeye çalışıyoruz.

Sizden alışveriş yaparken, ziyaretçilerin taksitli işlem tablosunu ararken vakit kaybetmesi ya da alışkın olduğu bir ödeme yöntemini ilk bakışta görememesi o kişinin sayfanızdan çıkıp gitmesine ve bir daha da gelmemesine yol açabilir. Tekrar tekrar aynı bilgileri girmek, anlaşılmayan işlem hataları almak, mobilden açıldığında okunamayan sayfalarla uğraşmak gibi faktörler de potansiyel müşterilerinizi olumsuz etkiliyor.

Ödeme sayfalarının optimizasyonu, yani ziyaretçi gözünden deneyiminin iyileştirilmesi kimi zaman dönüşüm oranlarını yani ziyaretlerin alışverişle sonlanma %50’lere varan oranda artabiliyor. Cesur olun ve ödeme sayfanızda farklı tasarımları ve yaklaşımları denemekten kaçınmayın.

Ama daha da önemlisi soru sormaktan korkmayın. İhtiyacınız olan yanıtları alana kadar farklı kuruluşlarla ve kişilerle görüşüp online ödeme yöntemlerinizi iyileştirmek için çalışın. İnsanlar web sitenizde online ödeme yapamıyorsa ve işlemler satışa dönüşmüyorsa web sitenizin tasarımı da –ürünlerinizin çeşitliliği de sizi yarı yolda kalmaktan kurtarmayacaktır.

× Whatsapp